BAGAIMANA MEMBUAT BIKE: LAPORAN PEMASA PERTAMA (PADA MUSIM SEJUK, TIDAK KURANG!)

Basikal Elektrik
Pengarang menarik perhatian (tayar itu!) dan mendapat petua tentang cara menggemukkan basikal pada musim sejuk, jauh di dalam Hutan Maine.

Basikal gemuk menarik perhatian.Ditipu dengan tayar bulbous berukuran 3, 4, malah 5 inci lebar, mereka lebih buggy dune daripada basikal gunung.Dan sementara tayar tersebut membenarkan penunggang basikal berguling di hampir mana-mana rupa bumi, ia juga mendapat komen daripada orang yang melihat.Ini bermakna saya lebih daripada sedikit sedar diri semasa saya melaraskan tempat duduk di Trek Farley yang disewa saya (lebar tayar: 4.5 inci) di kawasan parkir AMC'sMedawisla Lodge & Cabinsdi Hutan Maine.Digabungkan dalam lapisan musim sejuk dan but salji yang kikuk, saya melihat peluang yang baik untuk memalukan pada 50 kaki berais antara saya dan pengembaraan.

“Itu adalah tayar terbesar yang pernah ada!”jerit seorang wanita sambil menekan saya dengan but ski merentas desa.Seorang lagi pemain ski berjalan untuk melihat lebih dekat dan berkata dia baru sahaja mencuba berbasikal gemuk buat kali pertama minggu lepas.

Set tempat duduk dan topi keledar berikat, saya tidak boleh berlengah lagi.Saya menghayunkan kaki ke atas basikal, duduk di pelana, dan mula berguling.Terdapat kebenaran dalam klise bahawa anda tidak pernah lupa cara menunggang basikal, tetapi itu menyorot fakta bahawa setiap basikal berasa berbeza.Basikal gemuk ini tidaklah selincah basikal jalan raya saya.Saya tidak akan mengukir sebarang selekoh ketat pada tangki ini, tetapi ia bergemuruh merentasi kawasan berais tanpa sedikit pun tergelincir.Saya mengayuh ke atas denai dan perlahan-lahan meningkatkan kelajuan.Seorang pemain ski berhenti seketika untuk melihat saya berlalu."Hei, itu kelihatan seperti menyeronokkan!"dia berkata.ya.Ya betul.

***

Satu penjelasan untuk pertumbuhan pesat berbasikal tayar gemuk ialah tunggangan beroda kartun ini memenuhi keperluan untuk penunggang basikal yang gemar.Saya telah mendengar lebih daripada beberapa penunggang merujuk kepada "quiver" basikal mereka, seolah-olah mereka pemanah yang bersenjatakan pelbagai anak panah, masing-masing berwajaran dan berbulu untuk keadaan tertentu.Basikal jalan untuk turapan, basikal gunung untuk denai, satu kelajuan untuk bandar.Basikal untuk membeli-belah, melancong, kerikil dan pelayaran.Penunggang basikal yang obsesif boleh mempunyai tunggangan khusus untuk setiap musim, permukaan dan penggunaan.Tetapi sehingga basikal tayar gemuk pertama disatukan, tiada pilihan yang direka khusus untuk salji atau pasir.

Penjelasan lain untuk populariti basikal gemuk?Mereka hanya seronok untuk ditunggangimana-manapermukaan.

Saya memiliki dua basikal yang letih nipis: basikal jalan raya dan basikal ulang-alik.Pada salji besar pertama, mereka pergi ke rak di anjung dan menggantung, diabaikan, selama berbulan-bulan.Oleh itu, apabila saya mempunyai peluang untuk menghabiskan hujung minggu Februari menunggang melalui Maine Woods, saya menarik seluar ketat berbasikal saya dari belakang laci almari pakaian, mengemas beg saya, dan memanggil Erik daSilva, penyelaras program pendidikan untukGabungan Basikal Maine.Pejabat AMC Maine Woods telah bercakap dengan daSilva tentang melakukan beberapa program pendidikan dan keselamatan basikal untuk kakitangan pondok, dan lawatan saya adalah alasan yang tepat untuk dia memandu dari rumahnya di Orono, Maine, untuk menunggang musim sejuk sehari.

Anak panah DaSilva memuatkan sembilan basikal, termasuk tiga kelajuan retro, bersandar dan tandem.Apabila dia melakukan perjalanan dengan bas, daSilva sering menyimpan basikal di dalam ruang bagasi supaya dia boleh mengayuh ke destinasi terakhirnya dari terminal."Salah satu kepercayaan saya ialah sebarang peluang yang diberikan kepada kami untuk keluar dari kereta dan menaiki basikal, saya akan rebut," katanya di telefon.Baginya, berbasikal bukan sekadar kerja seharian.

Walaupun daSilva telah berbasikal sepanjang hayatnya, basikal gemuknya dengan cepat mencabut tunggangannya yang lain selepas dia membelinya lima tahun lalu.“Ia bukan sahaja basikal saya yang paling boleh dipercayai tetapi juga basikal yang paling saya perolehi,” katanya.Dia menggunakannya untuk mengangkut peralatan perkhemahan melalui hutan terpencil selama beberapa hari pada satu masa;dia bersiar-siar di sekitar denai basikal gunung tempatannya;dan, sudah tentu, dia menunggangnya sepanjang musim sejuk.Dia menerangkan laluan baru-baru ini yang merentasi pelbagai taman dan kawasan kejiranan, melalui rumah rakan-rakan di sepanjang jalan.Gambar di kepala saya bukanlah orang dewasa dalam perjalanan jarak jauh tetapi kumpulan kanak-kanak diPerkara Asing, mengoyak sekitar bandar kecil mereka, menikmati kemerdekaan yang diberikan basikal mereka.

***

Tanah Maine Woods AMC—75,000 ekar, tiga pondok, 140 batu denai, semuanya di dalam negeriHutan Belantara 100 Batukoridor pemuliharaan—telah menjadi destinasi utama mendaki, mendayung, memancing terbang dan ski merentas desa selama lebih sedekad.Tetapi penunggang basikal menemui kegembiraan kawasan itu baru-baru ini, apabila AMC membuka laluan basikal gunung satu trek sepanjang 80 batu di Trout Mountain, kira-kira 3 batu di tenggara pondok terbaharunya, Medawisla.Tambahkan itu pada denai ski yang disiapkan sepanjang 90 batu AMC, dan ia menjadikan salah satu rangkaian terbesar di Maine yang terbuka untuk berbasikal musim sejuk.Beberapa perjalanan di sini untuk sehari menunggang.Yang lain menempah penginapan dan mengayuh pondok ke tempat penginapan.

Walaupun begitu, di ruang makan di Medawisla, saya lebih ramai.Pemain ski mengemas meja.Di atas rak kambing dan gelas wain, mereka menceritakan pengembaraan hari itu dan berbual teruja tentang ribut salji yang akan berlaku yang diramalkan akan turun setengah kaki lagi.Biasanya saya akan berkongsi kegembiraan mereka, tetapi sebelum perjalanan ini, saya telah diberitahu berulang kali bahawa keadaan berbasikal yang baik adalah keadaan ski yang buruk dan begitu juga sebaliknya.Oleh itu, apabila pengurus pondok mengemas kini ramalan kepada 1 hingga 2 inci dan pemain ski melepaskan keluhan kolektif, saya melarikan diri dari meja dan menghantar e-mel kepada daSilva.Dia menjawab dengan serta-merta: "Bilakah lagi kita akan gembira dengan salji buruk?"

Dari Medawisla, penunggang basikal dan pemain ski boleh merangkak di antara deretan kabin ke Lakeside Trail.Dari sana, ia memilih pengembaraan anda sendiri.Pergi ke kiri untuk meneroka hamparan beku Second Roach Pond.Kekal lurus ke angin di sepanjang pantai selatan kolam.Atau belok kanan dan menuju ke bukit dan pergunungan, di mana anda boleh mengakses rumah persinggahan AMC yang lain, Little Lyford dan Gorman Chairback.Apabila daSilva tiba di Medawisla keesokan paginya, kami melihat peta dengan cepat dan memilih pilihan ketiga.

Kami menuju ke timur, jauh dari pondok dan antara kabin.Ia satu sensasi yang ganjil, menunggang basikal gemuk.Tayar besar, hampir tidak mengembung sama sekali, melantun perlahan semasa saya mengayuh, melicinkan bonggol di laluan.Semakin lembut salji, semakin rendah tekanan udara yang diingini, jadi saya menunggang kira-kira 5 paun setiap inci persegi (psi).Sebagai perbandingan, saya mengepam tayar basikal jalan saya sehingga 120 psi dan dapat merasai setiap kerikil dan retak di turapan.

Saya dan DaSilva menunggang sebelah menyebelah, berbual tentang latar belakang berbasikal kami.Ia mudah pada mulanya, dengan laluan naik dan turun perlahan-lahan.Kemudian kami tiba giliran kami ke Shaw Mountain Cutoff dan belok kanan ke dalam bukit.Jejak mula naik.Tidak lama kemudian saya mula merasakan melecur yang membosankan dan mengganggu pada paha saya.Perjalanan ini akan menjadi sukar.

Saya berhenti untuk menarik nafas, dan daSilva dengan baik hati membiarkan sedikit angin keluar dari tayar saya supaya ia tidak tenggelam jauh ke dalam salji.Kami mengayuh, daSilva melakukan kebanyakan bercakap sekarang.Dia memberitahu saya tentang hari perlumbaan jalanannya, apabila dia tercabut gigi depannya dalam kemalangan.Kegilaan berbasikal jalan raya yang pantas kelihatan seperti berbanding dengan aktiviti semasa kami.Saya mengayuh dengan kuat namun bergerak kira-kira 5 batu sejam.

Kembali ke rumah persinggahan, Gunung Shaw kelihatan seperti cap jari pada peta, dengan lingkaran topografi berkumpul di sekeliling puncak berkembar puncak (2,499 dan 2,641 kaki).Kami belok kiri di persimpangan seterusnya, dan Skyline Trail mula merentasi bahu utara gunung.Saya perlu berhenti untuk menarik nafas saya semula.Mendapatkan semula momentum saya bukanlah mudah, walaupun.Saya mengepam pedal dengan marah dan bergoyang ke hadapan seperti kanak-kanak kecil menaiki kenderaan dua roda, melepaskan diri dari tangan penstabil ibu bapa buat kali pertama.

Corak itu berulang lagi dan lagi.DaSilva kini menjadi titik gelap di kejauhan.Akhirnya saya menyerah dan mengayuh basikal ke bahagian yang paling curam.Saya terhibur dengan pemikiran bahawa ia seperti bermain ski di kawasan pedalaman: Saya baru mendapat giliran.Peningkatan ketinggian 600 kaki itu sepanjang batu terakhir?Semua kerja ini akan membuahkan hasil apabila saya dapat terbang semula ke bawah.Tetapi pertama-tama kita mahu menyentuh puncak.DaSilva menunggu saya untuk mengejar dan menggesa saya kembali ke pelana.

Selepas 4 batu menunggang, kami meninggalkan basikal kami dan mendaki suku batu terakhir ke puncak.Kemudian tiba masanya untuk turun.DaSilva mengambil laluan yang lebih terus, menembak ke bawah jalur sempit trek tunggal.Saya kembali ke laluan ski yang lebih luas yang baru kami panjat dan menikmati angin di muka saya sambil meningkatkan kelajuan.Saya mendengar jeritan melintasi pokok—“WOOOO-HOOOOOO!”—diikuti dengan brek yang memekik.Saya gembira saya telah meninggalkan tunggangan teknikal kepada daSilva.Saya menggenggam hendal saya dan bergemuruh menuruni denai, mengetuk brek untuk fishtail ke setiap selekoh.Ia mudah dan menggembirakan.

Saya baru sahaja mula mengayuh lagi apabila daSilva mengorak langkah untuk bertemu dengan saya.Dia meracau.“Apa yang saya lakukan ialah satu-satunya laluan basikal lemak salji terbaik yang pernah saya lalui!”dia cakap."Licin, cepat, sedikit licin: Ia mempunyai semua komponen."

Dengan semangatnya dan tergesa-gesa keturunan saya sendiri, pendakian yang membakar paha itu dilupakan.Adrenalin mengepam, kami kembali ke pondok untuk hidangan panas.

***

Penunggang basikal dan pemain ski yang berkongsi denai nampaknya tidak masuk akal tidak lama dahulu.Sehingga tahun 1980-an, beberapa penunggang yang berdaya usaha memasang semula tunggangan mereka untuk keadaan bersalji dan berpasir.Sama seperti papan salji pertama dibuat dengan mengikat dua ski bersama-sama, tukang tinker ini mengimpal roda tradisional kepada lebar roda dua kali ganda.Dengan mengubah suai yang biasa, mereka mencipta versi baharu sukan itu.

Berbasikal gemuk muncul daripada orang ramai buat sendiri untuk mencari penonton arus perdana kira-kira sedekad yang lalu.Pada tahun 2005 Surly, pengeluar yang berpangkalan di Minnesota, memperkenalkan basikal lemak pengguna pertama, Pugsley ungu terang.Jualan meletup dalam beberapa tahun.Bahagian Basikal Kualiti, yang memiliki Surly dan pengeluar lain, Salsa, menyaksikan pertumbuhan 187 peratus pada 2010 diikuti pertumbuhan 246 peratus pada 2011. Pengeluar utama, seperti Trek dan Specialized, mula membuat model mereka sendiri dan, menurutBerita Peruncit Basikal dan Industri, jualan basikal gemuk melonjak 44 peratus dalam satu tahun, kepada hampir 37,000 basikal, pada 2014.

Jualan telah mendatar, tetapi dengan berpuluh-puluh ribu basikal gemuk kini digunakan, ia tidak lagi begitu baru.Penunggang basikal menunggangnya sepanjang tahun, di semua rupa bumi—bukan sahaja di atas pasir dan salji tetapi juga di laluan basikal gunung tradisional dan di jalan raya dalam cuaca buruk.Anda boleh membeli satu di Wal-Mart dengan harga $219 atau jatuhkan $7,000 pada barisan Khusus terunggul yang dibuat hampir keseluruhannya daripada karbon.

***

Kembali dalam kehangatan rumah persinggahan, saya menghirup dua mangkuk sup tomato dan mengejarnya dengan sandwic keju panggang yang cukup untuk hilang kiraan.Saya benar-benar letih.Tetapi denai memberi isyarat, dan tidak lama lagi kami melompat kembali ke pelana.

Kali ini kita belok kiri dari Lakeside Trail dan menuju ke Second Roach Pond.DaSilva menaiki roda dan cuba mengayuh pada satu tayar.Apabila dia hilang keseimbangan dan terbalik ke belakang, dia melolong dengan ketawa, masih mengayuh basikal yang kini dipegangnya di udara di atasnya.

Tidak lama kemudian kami menembak menuruni bukit dan ke kolam beku, di mana seorang penjaga telah meletakkan laluan ke pantai bertentangan.DaSilva melihat sekumpulan batu yang muncul dari ais dan memecut.Dia mengayuh ke arah batu terdekat dan, menggunakannya sebagai tanjakan, melancarkan ke udara.Dia melencong untuk melompat dari seterusnya dan seterusnya sehingga dia mencuba semuanya.

Apabila kami akhirnya berangkat ke pantai utara, kami mengabaikan laluan itu sepenuhnya, menjalin antara tompok-tompok ais yang dihalang angin dan meletup melalui hanyut salji.Kami menunggang selari dengan semenanjung sehingga daSilva melihat bukaan.Dia membajak melalui tebing salji dan ke seutas trek tunggal yang penuh sesak menuju ke dalam pokok.Sebaik sahaja keluar dari ais yang terbuka luas, kita perlu fokus menunggang garis lurus.Serbuk dalam mengancam untuk memakan kita seperti pasir hangus jika kita membelok beberapa inci ke kanan atau kiri.Kami bersembunyi di bawah dahan yang tergantung rendah, beralih ke gear yang lebih mudah, dan berguling di atas batu dan akar yang menyembul keluar dari salji.

Inilah dia.Inilah kegembiraan berbasikal gemuk.Melayari ais kemudian berguling ke dalam hutan.Ia adalah basikal impian zaman kanak-kanak saya: sebuah trak raksasa beroda dua yang boleh berguling atas hampir apa sahaja di laluannya.Hanya berfikir dua kali sebelum anda cuba mendaki gunung.

KETAHUI LEBIH LANJUT: TIADA TEKANAN

Menunggang dan penyelenggaraan basikal gemuk adalah serupa dengan basikal gunung tradisional, dengan dua pengecualian yang sangat menonjol: tayar gergasi itu, yang memerlukan tekanan udara yang lebih rendah daripada biasa.Dan Meyer, seorang penulis kakitangan untukPenunggang Basikal Pengembaraan,menunggang basikal gemuknya sepanjang tahun di laluan berhampiran Missoula, Mont., dan menawarkan garis panduan berikut untuk mengembung dan mengempiskan:

Turapan: 8 hingga 10 paun setiap inci persegi (psi)
Kotoran yang dibungkus: 5 hingga 8 psi
Salji dan pasir: 2 hingga 3 psi

Keadaan bersalji sangat berbeza, bergantung pada suhu dan dandanan, dan anda mungkin perlu menyesuaikan diri dengan cepat.Berhati-hati apabila menghampiri hujung tinggi dan rendah skala Meyer, walaupun.Semakin rendah tekanan anda, semakin besar risiko merosakkan rim jika anda memukul sesuatu yang kuat.Di hujung julat yang lain, tekanan yang lebih tinggi pada tayar besar tersebut memberikan daya yang besar pada rim, yang boleh menyebabkan kerosakan.

Tiada jumlah pelarasan boleh melindungi beberapa laluan daripada tayar anda."Jika anda berada di laluan pelbagai guna, ia hangat, dan keadaannya lembut, anda akan melakukan sedikit kerosakan," kata Meyer."Jika anda mendapati diri anda tenggelam ke dalam salji dan anda berjuang untuk daya tarikan, ia mungkin terlalu panas untuk ditunggangi."

Sumber:outdoors.org

Ebike

Basikal e lipat

Basikal lipat elektrik

E basikal lipat

Skuter basikal elektrik boleh lipat

Basikal boleh lipat

Basikal Elektrik Dengan Bateri Tersembunyi

Basikal Elektrik 48v

Motor Elektrik Basikal

Basikal Elektrik 36v 250w

Basikal Elektrik 250w

Basikal Elektrik Dewasa Pantas

Basikal Elektrik Aloi Aluminium

Basikal Elektrik Boleh Dilipat Bateri Litium

Basikal Elektrik 48v 500w